Pojalle sinistä, tytölle punaista. Jos kyse on pienestä lapsesta ja vanhempi on hempeämpi, väriä voidaan sävyttää vaaleampaan. Tärkeää kuitenkin on, että pukeudutaan sukupuolen mukaisesti. Eiväthän miehetkään pukeudu hameeseen! Tai oikeastaan pukeutuvat, mutta sellaisia ei lasketa. Miehet ovat miehiä ja naiset naisia, ja käytöksen, pukeutumisen ja koko olemuksen tulisi viestiä kumpaan ryhmään kuulutaan. Muuten koko maailmaa kohtaa tuho ja rappio.
Ollessamme kahvilla viereisen perheen tuttava huomioi miten pojalla oli vaaleanpunainen haalari. Tottakai asiasta piti päästä huomauttamaan, mutta heti perään oli muistutettava, kuinka asialla ei ole "oikeasti väliä". Ei sillä olekaan kuin aikuisille. Aikuisten on äärimmäisen tärkeää tietää lapsen sukupuoli, jotta he osaavat suhtautua tähän oikein. Jos tytöksi luultu osoittautuu pojaksi, puhe ja käytös muuttuu jo seuraavassa lauseessa. Pahimmillaan siniseen puetun tytön tullessa leikkimään muita tyttöjä pyydetään antamaan tilaa reippaalle pojalle.
Mielenkiintoinen psykologinen havainto on, että kaksivuotiaana lapsen käyttäytyminen sisältää kummankin sukupuolen elementtejä. Vähitellen "väärät" putoavat pois, kunnes viimein noin nelivuotiaana lapsi on kuin oman sukupuolensa vahvimpien stereotyyppien karikatyyri. Nelivuotias poika on miehekkäämpi kuin voi koskaan loppuikänsä aikana olla villeimmissä kuvitelmissaankaan.
Lapsihan käyttäytyy täysin järkevästi. Kaksivuotiaana hän harjoittelee sosiaalisen elämän ensiaskeleita ja oman sukupuolisen epävarmuutensa keskellä toimii varmuuden vuoksi kaikkien sukupuolten mukaan. Osa vanhemmista ja vaikkapa päiväkodin henkilöstöstä tai tuttavista tarttuu "poikkeamiin" välittömästi. Pojilta ei hyväksytä tyttömäisiä elkeitä ja niistä huomautetaan heti havaittaessa ja päinvastoin.
"Pojat eivät leiki nukeilla eivätkä pojat itke" on tavallinen hyvin eksplisiittinen kielto olla käyttämättä vääriä ominaisuuksia. Kiellot voivat olla myös passiivisempia: "Etkös tykkäisi enemmän leikkiä leluliedellä kuin tuolla kuorma-autolla? Muutkin tytöt leikkivät keittiöllä tai nukeilla." Ethän halua olla erilainen kuin muut? Lasten kohdalla tarpeemme survoa yksilö sovittuun muottiin on suorastaan paniikinomainen ja hysteerinen. Aivan kuin nukella leikkivää poikaa seuraisi myöhemmässä elämässä jokin hirvittävä rangaistus.
Lapsen ohjaamiseen "oikeaan" suuntaan ei tarvita edes aktiivista toimintaa, vaan lapsi reagoi vanhempien välittämiin signaaleihin herkkyydellä, jota emme useimmiten edes tiedosta. Ehkä reagoimme hämmennyksellä siihen, että poika auttaa äitiä leipomisessa. Ehkä emme reagoi siihen omasta mielestämme mitenkään. Jos sama poika haluaa vaihtaa isänsä kanssa auton talvirenkaat ja tuloksena on iloa ihanan reippaasta pojasta, on itsestäänselvää kumpi voittaa käytösmallien sisäisessä vertailussa. Osa sukupuoli-identiteetteihin liittyvistä näkemyksistämme ovat niin sisäänrakennettuja ja jopa kiveenhakattuja, että emme edes tiedosta miten vahvasti välitämme niitä eteenpäin.
Lopulta parivuotisen koulutuksen jälkeen lapsi on valmistunut sukupuolikäyttäytymisen esikoulusta ja esittelee ylpeänä ja kaikkitietävänä omaa osaamistaan. Minä tiedän miten olla mies! On aika ottaa opit käyttöön ja hyödyntää niitä käytännössä. Vanhemmille ja lähiympäristölle lapsen käytöksen voimakkuus voi tulla yllätyksenä. Poika haluaa voittaa isänsä miehuusmittelyssä ja mennä naimisiin äitinsä kanssa. Tyttö uskoo viehätysvoimansa kellistävän miehen kuin miehen eikä kukaan voi vastustaa kaikkien prinsessojen prinsessaa.
Lapselle vain taivas on rajana uusien taitojen arsenaalin myötä ja vanhemmat ovat varsin ymmärrettävästi hämmentyneitä. On kuitenkin ensiarvoisen tärkeää huomioida miten vanhemmat reagoivat. Nyt vanhemmat saavat tasapainoilla, sillä lasta ei saisi lannistaa, mutta ei toisaalta lähteä mukaan esitettyyn näytelmään. Kuten läpi koko kasvunsa ajan, lapsi hakee vain rajoja käyttäytymiselleen ja vanhempien tehtävä olisi toimia asemansa mukaisesti ohjaten lasta tämänkin vaikean vaiheen ylitse.
Liian jumiutuneista sukupuolimalleista irtautuminen on kuitenkin vaikeaa ja osaltaan mahdotontakin, jos vanhempi ei itse ole sinut oman sukupuoli-identiteettinsä kanssa. Muutos vaatisi, että oma itse on asetettava kriittisen tarkastelun alaiseksi ja tämä voi olla monelle hyvinkin vaikeaa, sillä taustalla vaikuttavat aina omat kokemukset, jopa traumat. Tällainen tutkiskelu on usein raskasta eikä hoidu ihan hetkessä. Ei ole tietenkään realistista odottaa, että kaikki altistaisivat itsensä terapiankaltaiselle itsetutkiskelulle eikä se ole tarkoituskaan. Lapsen kasvatus vaatii kuitenkin mielestäni tällaistakin tapaa katsoa omaa itseään peilistä ja ajoittain kyseenalaistaa oma toimintansa.
Lukiessani sukupuolineutraalista kasvatuksesta koen silloin tällöin melkoista hämmennystä. Sukupuolineutraalius tuntuu tarkoittavan tietyssä feministisessä diskurssissa miehisten, pahojen elementtien sulkemista pois kasvatuksesta. Tietysti menettely on looginen, jos tunnustetaan ajattelu, jonka mukaan nainen on oikea, hyvä ja toivottava ihminen ja mies väärä, paha ja ei-toivottu. Koska sulkemalla toinen sukupuoli epätoivottuna ulkopuolelle tulokseksi jäisi vain yksi, menettäisi sukupuoli merkityksensä ja tuloksena olisi sukupuolineutraalius. Siihen, miten terveitä oman sukupuolensa edustajia tällä menettelyllä saavutettaisiin, en edes vaivaudu ottamaan kantaa.
En myöskään allekirjoita sukupuolen muodostumista vain kulttuurista. Tosiasia on, että ihminen on psykofyysinen kokonaisuus eikä mm. hormonaalisia eroja ja näiden vaikutuksia psyyken ja sukupuoli-identiteetin kehitykseen voida jättää huomiotta. Havaintojen perusteella on syytä olettaa, että pojat ja tytöt käyttäytyvät yleisesti ottaen tietyiltä osin toisistaan hieman poikkeavasti. Lapsella on siis tämän perusteella sisäsyntyisiä, sukupuolen määräämiä tarpeita, joiden kieltäminen tai huomiotta jättäminen olisi vahingollista. Näiden tarpeiden ilmenemismuodot ovat taas täysin yksilökohtaisia eikä yleistämällä voida tehdä toimintaohjeita vanhemmille. Vanhemmilta vaaditaan tässäkin herkkyyttä reagoida lapsen välittämiin signaaleihin. Toisaalta - samaa herkkyyttä vaaditaan mielestäni lapsen kasvattamisessa yleensäkin eikä lapsen sukupuoli-identiteetin tukeminen eroa muusta kasvatuksesta vaan on osa sitä.
Sinisestä ja punaisesta vielä sen verran, että vaaleansininen on kotonamme boikotissa. En usko, että pojallemme aiheutuu kovin suurta vahinkoa siitä, että hänellä ei ole vaaleansinistä vaatekertaa tai että hän aikuistuttuaan katselee varhaislapsuuttaan tästä syystä vihan ja katkeruuden täyttämin tuntein. Ja jos punaiset vaatteet tekevät pojastamme tulevan homon, tiedänpähän ainakin kenen suuntaan kääntyä sisustuskysymyksissä.
perjantai 15. helmikuuta 2008
Antakaapa tilaa reippaalle pojalle!
Lähettänyt ds klo 14.13
Tunnisteet: Arki, Vanhemmuus
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
6 kommenttia:
Ympäristön paineista: Oikeastaan surkein kuulemani tapaus oli se, kun pieni poika oli onnesta puhkuen valinnut kaupassa kirkkaan punaiset saappaat, ja meni ne jalassaan innoissaan päiväkotiin. Päiväkodin toiset pojat nauroivat ja sanoivat, että kyseisellä pojalla on TYTTÖJEN SAAPPAAT jalassa. Poika palasi kotiin itkua vääntäen, eikä suostunut laittamaan saappaita enää jalkaan.
Onneksi tästä tilanteesta selvittiin sillä, kun kysyttiin, mahtaako sitten Ferrarikin olla tyttöjen auto, sehän kun on punainen. Päiväkodissa kuulemma useampi pieni poika halusi sen jälkeen ferrarinpunaiset saappaat... ;)
Ja mitä tuohon sukupuolineutraaliin kasvatukseen tulee - jokunen aika sitten jossain vauva-tai perhelehdessä oli artikkeli pojasta, joka kasvatettiin sukupuolineutraalisti. Ihmiset eivät olleet tyttöjä tai poikia, tätejä tai setiä, vaan vain ihmisiä. Poikaa ei puettu siniseen eikä hänellä ollut yhtään ainutta autoa. Nukkeja oli sitten senkin edestä. Mielenkiintoista tosiaankin on se, miten sukupulineutraali kasvatus joidenkin (hysteerikkojen?) mielissä tarkottaa sitä, että tytöllä voi olla niin nukkeja, autoja, leikkihelloja kuin työkalupakkikin, mutta pojalle mitkään omaa sukupuolta korostavat lelut ja leikit eivät olisi toivottuja.
Eihän se ole sukupuolineutraalia kasvatusta, se on sukupuolisyrjivää kasvatusta!
Mukavaan tyyliin kirjoitat asiasta!
Meillä oli kotona varmaankin sellainen sukupuolineutraali kasvatus kultaisella 80-luvulla. Äiti teki meille vaatteet niin pitkään kuin kangas oli valmisvaatteita halvempaa. Ne olivat kaikenvärisiä ja -kuosisia ja niitä kierrätettiin minulta veljelle. Minä en pikkuprinsessaiän jälkeen tykännyt hameista vaan farkkuhaalareista, mutta veli kuljeskeli mielellään sellaisissa lasten paksuissa sukkiksissa käsilaukun kanssa.
Meillä leikittiin yhdessä nukeilla, rekoilla ja legoilla. Barbeja ja pyssyjä meillä ei ollut eikä kasibittiseen pelikonsoliin ostettu kuin tasohyppelypelejä. Kirjoja meillä sen sijaan oli paljon ja kumpikin oppi lukemaan reilusti alle kouluiän.
Mitä meistä sitten tuli? Kumpikin pukeutuu pääsääntöisesti mustaan, tykkää oluenjuonnista ja raskaasta musiikista. Veljellä on pitkä tukka ja minulla lyhyt. Molemmat opiskelevat enempi tai vähempi kirjallisuutta ja elävät tasapainoisissa heterosuhteissa. Hyvä tuli!
Sanoin kerran naapurin isälle pihalla, että oltiin hankittu pojalle nukke. Naapurin isä vihjaili kautta rantain, että siitä saattaisi olla suorana seurauksena homous. Sanoin, että jos yhdestä nukesta seuraa homous niin siitä vaan.
Hmm. Tämä on niin totta.
Nykyään tosin alkaa löytää tytöille reipasta vaatetta, ei pelkkää vaaleanpunaista prinsessahöttöä, kiitos uusretron. Mutta entäs pojat?
Okei, vauva-aika menee ihan kivoilla vaatteilla, mutta sitten 86 senttimetrin saavuttamisen jälkeen alkaa tylsyys. Niitä on niin vähän. Kaupoista löytyy hyllyittäin harmaata, ruskeaa, sinistä eri sävyissä. Ehkä jotain vihreää, hyvin maanläheistä.
Meidänkin pojasta taitaa tulla homo. Sillä on tyttöjen osastolta ostetut puna-oranssiraidalliset housut jalassa. Iik.
Oivallinen kirjoitus!
Kuten totesit, keho ja sen ominaisuudet muokkaavat sukupuoli-identiteettiä osaltaan, mutta merkittävä osa sukupuolen sisällöistä on opittua. Hormonitoiminta ei määrää, mikä väri sopii, tai mikä ammatti tulisi valita.
Inhottavaa on, että lapsille tehdyt tuotteet alkavat olla järestään sukupuolen mukaan normitettuja. Taustalla tietysti piilee markkinalogiikka, jonka mukaan saman perheen tyttö ja poika eivät voi käyttää samoja leluja tms. Kummallekin on oltava omat - oikean värinen ja muotoinen. Tytöille pinkkiä, kukkia, perhosia ja koiria. Pojille vauhtia, mustaa ja sinistä ja teknisiä muotoiluja. Ja tavaroita myydään taas tuplasti enemmän!
Lähetä kommentti